آمادگی برای امتحانات | نکات و توصیه هایی برای امتحان

توسط هیوا نقیبی

آمادگی برای امتحانات | نکات و توصیه هایی برای امتحان

آمادگی برای امتحانات و آزمون ها یکی از مهمترین دغدغه‌های دانش آموزان است.چجوری تو این دوران سخت و طاقت فرسای امتحانات جان سالم به در ببریم؟ چطور خوب یاد بگیریم و نمره های خوب کسب کنیم؟
فصل امتحانات شاید خیلی ترسناک باشه. اما یکی از روش های نشون دادن موفقیت و پیشرفت هر دانش آموز و دانشجوئه. شاید روش های موجود برای امتحان، نتونه واقعیت میزان اندوخته های شما رو به نمایش بذاره ولی ملاک مهم و تاثیرگذاری برای پیشرفت تحصیلی شماست.
تو این مقاله به روش هایی پرداختیم که شما رو برای امتحان آماده می‌کنه.

1.معطل نکن شروع کن

اولین و شاید مهمترین نکنه اینه که کار امروز رو به فردا نیندازید! اما به نظر بیشتر دانش آموزان به روش "شب امتحانی" عمل میکنند و گاهی حتی به نتیجه‌ی مطلوب می رسند.اما اکثر کارشناسان با این روش مخالف اند.

  • به گفته اندرو فولیگینی ، استاد روانپزشکی UCLA ، بزرگترین مشکل در خوندن شب امتحانی اینه که باعث می شه دانشجویان زمان خواب رو برای تحصیل فدا کنند.

    خواب و رابطه آن با آمادگی برای امتحانات

  • خواب برای موفقیت تحصیلی بسیار بسیار مهمه! فداکاری در خواب برای 3 یا 4 ساعت مطالعه بیشتر اغلب نتیجه مثبتی نداره.سعی کنید 60-90 دقیقه در روز و به مدت یک هفته قبل از رسیدن به زمان امتحان،درس بخونید.
    خوندن از شب تا صبح برای همه کارساز نیست و خیلی از دانش آموزان وقتی چهار یا پنج ساعت پشت هم درس بخونن، کاملا متوجه کاهش یادگیری و جواب ندادن تلاش‌های شبانه روزیشون می‌شوند.
    یکی از توصیه‌هایی که خیلی باید بهش توجه کنید اینه که "معطل نکنین!" بهتره قبل از روز آزمون مطالعه درسی رو شروع کنید و تا تموم شدن تکالیف، دائما مرور و یادداشت برداری کنید.
    اگه در حال آماده شدن برای امتحانات میان ترم یا پایان ترم و نهایی هستید و می‌خواهید برای زمانتون برنامه ریزی دقیق بکنید، حتما زمان بیشتری رو به اون دسته از امتحانات بدهید که اهمیت بیشتری دارند.
  • | نکات خلاصه نویسی و روش‌های اون رو میتونید تو این مقاله بخونید. |

2.برای زمان مطالعه امتحانات برنامه ریزی کنید

" برای مطالعه وقت بگذارید! "

برای خودتون یه تقویم هفتگی و برنامه روزانه تهیه کنید و تمام جلسات مطالعاتیتون رو توش بنویسید. اولویت بندی کنید و حتی درس هایی که میلی به خوندشون ندارید اول روز بخونید.

  • حواستون باشه که همیشه چند روز قبل از شروع جلسات مطالعاتی، برنامه ریزی کرده باشید!
  • نکته‌ی دیگه ای که باید بهش توجه کنید اینه که قصد دارید چه مدت و زمانی در روز مطالعه کنید.
    روزانه چقدر قادر به مدیریت زمانتون هستید؟ غیر از درس چه مسئولیت های دیگه ای دارید؟ بهترین زمان درس خواندن برای شما چیه؟ این به شما کمک می کنه تا به برنامه‌هاتون برسید، اگرچه همیشه باید مطمئن بشید که در صورت تغییر شرایط، برنامه ریزیتون به قدر کافی انعطاف پذیر هست تا با تغییر پیش اومده هماهنگ بشه.
    برای اینکه مطمئن بشید از وقتتون بهترین استفاده رو میکنید همیشه یه بخشی رو برای اصلاح برنامه تون در نظر بگیرید.

3.آمادگی برای امتحان و نیاز به سلامت جسمی

رژیم غذایی سالم و خواب خوب و کافی باعث میشه بهتر کار کنید!

استراحت کافی و ورزش منظم

استراحت کافی و ورزش منظم ، توانایی شما رو برای عملکرد خوب تو امتحانات افزایش میده. قبل از امتحان یک وعده غذایی مقوی بخورید تا هوشیار و متمرکز باشید. از غذاهای غیر مغذی دور باشید. خوردن غذای غیرمغذی یا شکر قبل از امتحان باعث می شه سطح انرژی شما به سرعت کم بشه و تمرکزتون رو از دست بدید.

هیدراته بمانید

قبل از آزمون حتما دستشویی برید!
تو خیلی از آزمون ها اجازه خروج داده نمیشه و این مسئله باعث عدم تمرکزتون میشه.با این حال مهمه که بدنتون رو هیدراته نگه دارید.در صورت امکان، با خودتون بطری آب ببرید!

4.آزمون های قدیمی را برای آمادگی بیشتر برای امتحان دوره کنید

یکی از راه های موثر آمادگی برای امتحانات ، تمرین با آزمون‌ و امتحانات سال های قبله.
آزمون های قدیمی به شما کمک می کنند تا قالب و فرم سوالات دستتون بیاد و متوجه بشید که چه انتظاری باید از امتحان نهایی داشته باشید و همچنین به عنوان یه تمرین برای اندازه گیری زمان مورد نیاز برای آزمون واقعی هم هست.

از معلم خود راهنمایی بخواهید

ما حتی پیشنهاد می کنیم از معلم خود مستقیماً بهترین روش مطالعه برای امتحان رو  بپرسید. خیلی از معلم ها در پاسخ به این سوال آماده هستند و سعی در کمک به دانش آموزان دارند.
نگران نباشید!

  • از معلم خود بپرسید که در امتحان روی چه نکاتی تاکید بیشتری شده و تمرکز بر کدوم مباحثه - حتی در صورت امکان نمونه سوال درخواست کنید.

به سرنخ ها دقت کنید!

  • تقریباً هر معلم یک روش برای تهیه سوالات امتحان داره - معمولا هم تمایل دارند هر بار از همون روش استفاده کنند.
    به سرنخ هایی که ممکنه معلم شما درباره سوالات و قالب های احتمالی آزمون ارائه بده ، توجه کنید.

5.پاسخ های خود را برای دیگران توضیح دهید

با کمک دوستان و خانواده میتونید توی امتحانتون موفق باشید! چجوری؟

  • بعد از خواندن و مطالعه دروس مربوط به امتحان، سعی کنید استدلال های خودتون رو در مورد اینکه چرا به سوال "آ" به طریقی خاص جواب دادید ،توضیح بدید و دلایلتون رو به زبان خودتون بیان کنید.اینجوری جواب سوالات بهتر تو ذهنتون می‌مونه و متوجه نقاط ضعف و قوت خود توی اون درس می‌شید.

گروه های مطالعاتی تشکیل بدید!

"گروه های مطالعه" بهتون کمک میکنه تا جواب سوالاتتون رو راحت تر پیدا کنید و کارها رو سریعتر تموم کنید. فقط مطمئن بشید که گروه روی موضوع امتحان متمرکزه و به راحتی حواسشون پرت نمی شود.

 

6.مطمئن شوید که از جزئیات عملی امتحان خود آگاهی دارید

مثلا:

  • امتحان کجا برگزار می شود؟
  • امتحان چه ساعتی شروع می شود و چه زمانی باید به آنجا بروید؟
  •  اگر مجبور باشید مسافتی را طی کنید ، چه زمانی برای ترک منزل نیاز خواهید داشت؟
  • چه چیزی باید با خود ببرید؟

+ همچنین مطمئن شوید که می دونید در صورت بروز مشکلی چه کار باید بکنید. مثلا ممکنه روز امتحان و آزمون بیمار باشید ،  باید بدونید با چه کسی باید تماس بگیرید.

 

 

تگ‌ها:

دانش آموزان آمادگی برای امتحانات آزمون