افزایش سرعت تست زنی | تکنیک هایی برای تست زنی

توسط هیوا نقیبی

افزایش سرعت تست زنی | تکنیک هایی برای تست زنی

"زمان" یکی از مهمترین فاکتورها در گذراندن آزمون ها و امتحانات تستی و از همه مهمتر کنکور است.دانش آموزان باید با توجه به بازه زمانی مشخص شده پاسخ‌هایشان را وارد دفترچه پاسخ کنند و در صورت کمبود دانش و دوره دروس این فرآیند به کندی صورت خواهد گرفت.اگر از آن دسته دانش آموزانی هستید که کتاب را خوب می خوانید و نکته برداری و خلاصه نویسی هم میکنید، اما همچنان در آزمون های تستی عملکر خوبی ندارید این مقاله برایتان مفید خواهد بود.در ادامه درباره نکاتی که با رعایت آن می توانیم سرعت تست زنی را افزایش دهیم توضیح داده‌ایم.

افزایش سرعت تست زنی کنکور

راهکارهای افزایش سرعت تست زنی برای امتحانات و کنکور

  • تمرین و تکرار سوالات

یکی از مهمترین مواردی که قطعا بسیار شنیده‌اید این است که بعد از مطالعه درس موردنظر، آزمون های مختلف تستی را به صورت آموزشی از خود امتحان بگیرید.
این کار برای این است که خود را در شرایط مشابه آزمون قرار بدهید و در بازه زمانی محدود و مشخص شده به سوالات پاسخ بدید.حل کردن تست های مختلف به صورت آزمایشی در درس‌های محاسباتی بسیار مفید است.

+ این کار همچنین باعث می شود شما با نمونه سوالات آشنایی بیشتری پیدا کنید،پس بعد از خواندن تمام فصل‌های کتاب، از خود امتحانی تستی بگیرید و اطلاعات خودتان را بسنجید!

  • سبک شناسی تست‌ها برای افزایش سرعت تست زنی

حین تمرین و تکرار سوالات سال‌های گذشته، سوالات مختلف را در ذهن خود طبقه بندی کنید.سوالات طولانی و سوالات ساده را از یکدیگر جدا کنید.بعد از زدن تست های زیاد، صرفا با دیدن مدل سوالات می توانید تشخیص دهید کدام سوالات وقت بیشتری می برند و سخت تر هستند.
با استفاده از این روش دیگر روی سوالاتی که تسلط کافی ندارید یا زمان‌بر هستند، وقت نخواهید گذاشت و سرعت تست زنی شما بالاتر خواهد رفت.

+ در کنار سوالات طولانی و سخت و یا سوالاتی که در آن ضعف داشتید، علامتی به خصوص بزنید تا در صورت داشتن وقت اضافه بتوانید به آنها نیز پاسخ دهید. (و در زمان دوره سوالات آنها را بهتر یاد گرفته و به خاطر بسپارید.)

+با استفاده از این تکنیک در کنار سوالات نزده نیز علامت خاصی بزنید تا در زمانی که دوره می‌کنید، توضیحات و حل آن سوالات را خوانده و یاد بگیرید.

  • تست زنی رعد و برقی! ( تست زنی پرفشار )

وقت تست‌های زماندار از خود میگیرید، تایمر را روی زمانی کمتر از زمان معمول تنظیم کنید و سعی کنید هربار به تست‌های بیشتری پاسخ دهید.

  • تقسیم سوالات ساده به دشوار برای افزایش سرعت تست زنی

سوالات را به ساده و سخت تقسیم کنید و ابتدا به سوالاتی که به نسبت ساده تر هستند پاسخ دهید تا از هدر رفتن وقت جلوگیری کنید و درصورت کم آوردن وقت، به سوالاتی که بلد بودید پاسخ داده باشید.

  • حذف گزینه غلط و تشابه جواب ها

درصورتی که توصیه‌های ذکر شده را انجام دهید قطعا با دیدن سوالات و گزینه امتحانات می‌توانید گزینه‌ای که واضحا غلط است را تشخیص دهید.در صورت تشخیص گزینه غلط آن را از بخش گزینه‌ها حذف کتید.
اگر در یکی از سوالات، دو گزینه ی کاملا متناقض داشته باشیم احتمال می‌دهیم که پاسخ درست یکی از این دو مورد است.پس در بررسی گزینه ها دقت کنید و به شباهت و تناقضشان توجه کنید.

  • توجه به افعال !

به قول معروف نیمی از پاسخ در متن سوال است!

بله... سوال را با دقت بخوانید و به فعل‌های سوال توجه کنید. "باشد، نباشد، نیست، هست و..." از نوع فعل هایی است که در صورت عدم دقت کافی شما را گمراه کند!
بنابراین برای افزایش سرعت تست زنی خود و موفقیت در کنکور و امتحانات تستی، به این نکته ساده توجه کنید.

  • هدف گذاری روی سوالات برای افزایش سرعت تست زنی

بعضی از دانش آموزان قبل از پاسخ به سوالات برای هر درسی هدف مشخصی تعیین می‌کنند.

+ برای مثال اگر میزان تسلط دانش آموزی بر مبحث ادبیات عمومی 40% است، منطقا نباید از خود انتظار داشته باشد به تمام سوالات به درستی پاسخ دهد، بنابراین قبل از ورود به جلسه کنکور برای خود هدف تعیین می‌کند که فقط به 5 سوال ساده ادبیات پاسخ دهد و وقت باقی مانده را صرف درس منطق،که تسلط بیشتری بر مباحثش دارد، کند.

  • تکنیک زمان نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی یکی از روش های افزایش سرعت تست زنی است که به شما کمک می کند تا با رعایت نکات ساده تمام سوالات را بار دیگر مرور کنید.
در این روش مقداری از زمان تعیین شده هر درس را نگه داشته تا بعد از اتمام سوالات دفترچه، زمان اضافی برای مرور داشته باشید.

 

نکات تست‌زنی کنکور 

  1. انجام هفتگی دو تا سه تست
  2. تمرین تست‌های تمام مباحث خوانده شده
  3. کنار گذاشتن تست های ناآشنا (تست‌هایی که بلد نیستید)
  4. خواندن با دقت و کامل گزینه ها

تگ‌ها:

افزایش سرعت تست زنی امتحانات کنکور