درس خواندن و راه هایی برای لذت بردن از مطالعه

توسط هیوا نقیبی

درس خواندن و راه هایی برای لذت بردن از مطالعه

درس خواندن! چه واژه‌ی سهمگینی. نه؟
احتمالا برای خیلی ها مطالعه و لذت بردن از اون یکی از سخت ترین کارهاست؛‌ خسته کننده ست و هیچ هیجانی نداره.حوصله‌‌مون سریع سر میره و به هرچیزی فکر میکنیم به‌جز موضوع مورد مطالعه!
ولی اگه بتونیم از یادگیری و مطالعه لذت ببریم، به فرصتهای جدیدی میرسیم که توی زندگی روزمره‌مون هم تاثیر میذاره. وسیع کردن گستره‌ی یادگیری علاوه بر موفقیت در مدرسه یا دانشگاه، باعث میشه اعتماد به نفسمون بالا بره و در پیشرفت شغلی هم تاثیر به سزایی میذاره. اگرچه دوست داشتن ها و دوست نداشتن های ذاتی وجود داره، خیلی از علاقه ها قابل یادگیری هستند.
در این مقاله سعی کردیم به راهکارهای مهم برای لذت بردن از درس خواندن بپردازیم.

درس خواندن و مطالعه

چهار گام در راستای رسیدن به لذت در درس خواندن

 

  •  درس خواندن را با موضوعات مورد علاقه خود جفت کنید

پاداش به خود در ازای مطالعه !؟ شاید با جایزه دادن به خودتون بتونید کارتون رو بهتر جلو ببرید، مثلا برای تمام کردن هر بخش از کتاب،یه کاسه بستنی میل کنید! اما معلوم نیست چقدر میتونین به این کار بدون تقلب برای رسیدن به جایزه انجام بدین علاوه بر این، روند یادگیری رو هم کند میکنه و استرسهایی ناشی از کمبود زمان یا مفید نبودن سراغمون میاد.
بهترین روش اینه که بین درس و کاری که دوست داریم ارتباط ایجاد کنیم.برای مثال برنامه نویسی میتونه خسته کننده و سخت باشه، تا وقتی که بازی یا اپ خودتون رو می‌سازید!
تلاش برای دیدن اینکه چجوری چیزی کسل کننده با یک مسئله جالب ارتباط داره،میتونه مطالعه رو جذابتر کنه.
* میتونین برای جذابتر کردن موضوع مورد مطالعتون، قبل از شروع ویدیوهای مرتبط ببینید.

  • رابطه مطالعه با پیشرفت

صحبت از پیشرفت و موفقیت به خودی خود احساس لذت رو در انسان ایجاد میکنه. وقتی که بین کارهایی که انجام میدید با پیشرفت ارتباط برقرار میکنین باعث میشه انگیزه‌تون بالا بره و تلاشتون برای رسیدن به هدف بیشتر بشه.
برای مثال آرنولد شواسینگر وقتی تمرین ورزشی میکرد لذت میبرد. از چی؟ از حس درد عضلاتش. درواقع توی ذهنش یه رابطه‌ی مستقیمی بین پیشرفت در کارش و اون درد فیزیکی ایجاد کرده بود که باعث شد با هربار تمرین حس خیلی خوبی بهش دست بده.

  • پروژه‌های مطالعاتی شخصی

این توصیه شاید عجیب به نظر بیاد.چرا وقتی درس خوندن برامون سخته، بار مطالعاتی بیشتری بهش اضافه کنیم؟
شاید بعضی‌ها عملکرد خوبی در مدرسه نداشته باشن یا به انتظاراتی که از خودشون دارن، نرسن و به همین دلیل رفته رفته از درس خواندن متنفر بشن. ایجاد کردن پروژه‌های مطالعاتی و درسی شخصی میتونه به دلیل حذف بازخورد منفی از سمت معلم یا والدین، خیلی مفید باشه.

  • تمرکز بر درس خواندن

آدما ذاتا علاقه مند به کارای چالشی‌ان. حل کردن جدول یا سودوکو جزئی از سرگرمی‌های خیلی هاست. اما اگر همین سودوکو یکی از واحدهای درسی بشه چی؟ علاقه‌ای به انجامش نخواهیم داشت.
دلیلش اینه که وقتی همچین چیزی در کلاس درسی مطرح بشه، عملکردتون مورد ارزیابیه و همین مسئله باعث سرکوب شدن لذتتون میشه. اگه من با آگاهی بر اینکه اگر این سودوکو رو اشتباه حل کنم روی زندگیم تاثیر منفی میذاره، به اندازه‌ی وقتی که فقط یه سرگرمی بود دوستش نخواهم داشت.
بنابراین یکی از راه های مهم اینه که فقط به مطالعه و درس خواندن تمرکز کنین. به اتفاقات بعدش فکر نکنین و روی چالش پیش رو تمرکز کنین.

 

نکاتی برای درس خواندن با انگیزه‌تر

  • رپ

ساختن یه شعر کوتاه از موضوع درسی خسته کننده یکی از روشهای جذاب برای لذت بردن از درس خواندنه.میتونین صداتون رو ضبط کنید و برای دوره دوباره بهش گوش بدید.

  • ویدیوهای آموزشی

برای از بین بردن خستگی و بی حوصلگی میتونین با یه سرچ ساده کلی ویدیوهای آموزشی جالب درمورد موضوع مورد نظرتون ببینید.

  • برنامه ریزی درسی

بعد از کلاسهای مدرسه، یه برنامه شخصی برای انجام کارهای مختلفتون درست کنید. با این برنامه به تمام کارها و درس‌هاتون میرسید و این برنامه باعث میشه در طول روز زیاد خسته نشید.

  • درس خواندن در طبیعت

تغییر محیط درس خواندن به تمرکز و انگیزه‌تون کمک میکنه. درس خوندن تو حیاط، تراس یا پارک اطراف خونه میتونه خیلی براتون مفید باشه.

  • رقصیدن

رقصیدن روشی خلاقانه از نظر جسمی برای به خاطر سپردن اطلاعاته.همچنین انگیزه و انرژیتون رو بیشتر میکنه.

  • خواب به موقع

با اینکه در وضعیت فعلی و بخاطر کرونا احتمالا خیلی‌ها همیشه خونه هستید؛ همچنان مهمه که به سلامت روانی و جسمی خودتون برسید . خوابیدن یکی از مهمترین دلایلیه که باعث میشه در طول روز پربار باشین و به برنامه های مختلفتون برسید.

  • خودتون رو گول بزنید تا باور کنید!

شما کسی هستین که هرروز در ساعتهای مشخص درس میخونه و از درس خواندن لذت میبره.اینقدر تو این نقش فرو برید تا واقعا این حس بهتون دست بده و به مطالعه روزانه عادت کنین.اینجوری به مرور زمان به کسی تبدیل میشین که میخواید.

  • جذابیت محیط مطالعه

عموما وقتی در یک محیط شلوغ درس میخونین، لذت نمیبرین.سعی کنید محیط مطالعه‌تون رو تمیز و مرتب نگه دارید.شمع روشن کنید و از خودکارها و لوازم تحریر رنگی استفاده کنید.هرچیزی که حالتون رو موقع درس خوندن بهتر میکنه، میتونه پخش کردن یه موسیقی آروم باشه.

  • غذای سالم

  • ورزش

 

هیچ یک از این مراحل شما رو یک شبه عاشق درس خوندن نمیکنه. عادت به درس خواندن و علاقه‌مند شدن به مطالعه نیاز به تلاش و وقت زیادی داره.اگر آگاهانه این موارد رو اعمال کنین میتونین اون چیزی که ازش متنفرید رو فقط به یه دردسر جزئی تبدیل کنید و در نهایت ازش لذت ببرین.

 

منابع این مقاله:


Scott h.young | How to Enjoy Studyingnewvic | unique ways your brain can enjoy studying
cognitive heights | How to Enjoy Studying even When You Hate it
chet chat | How To Concentrate On Studies For Long Hour

تگ‌ها:

درس خواندن مطالعه