علل افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | عوامل موثر در افت تحصیلی

توسط هیوا نقیبی

علل افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | عوامل موثر در افت تحصیلی

افت تحصیلی پروسه ای است که دانش آموزان رفته رفته، نسبت به همکلاسی‌هایش در درس‌ها و نمرات عقب مانده و کم کم ارتباطش با مدرسه و سیستم آموزشی را از دست می دهد و نهایتا این مسئله به انصراف از مدرسه تبدیل خواهد شد.
افت تحصیلی شامل دلایل مختلفی از جمله مشکلات خانوادگی، مشکلات احساسی، روانی و اختلال در یادگیری می‌باشد.
شاید خیلی‌ها فکر کنند این مسئله ارتباط نزدیکی با میزان هوش دانش آموز داشته باشد، که در اکثر موارد اینگونه نیست و مشکلات دیگری باعث عملکرد ضعیف دانش آموز می‌شوند.

دلایل افت تحصیلی دانش‌ آموزان

دلایل افت تحصیلی

افسردگی

افسردگی یکی از رایج‌ترین دلایل افت تحصیلی در بین دانش آموزان می‌باشد.افسردگی وضعیتی است که باعث می‌شود فرد در مدتی طولانی و در طی زمان‌های مختلف دچار غم و اندوه شود.این موقعیت باعث کاهش اعتماد به نفس،کاهش انرژی و انگیزه می‌شود.
افرادی که دچار افسردگی‌اند احساسات منفی نسبت به خود و آینده دارند و تغییراتی در الگوی غذایی و خواب و تمرکزشان پیش خواهد آمد.

اضطراب

اضطراب می تواند نگرانی ای شدید برای اتفاق و خطری احتمالی و همچنین در ارتباط با وضعیت ناراحت کننده‌ای باشد که تمرکز شخص را بهم بریزد.
دانش آموزان دلایل مختلفی برای اضطرابشان دارند که باعث افت تحصیلیشان می‌شود :

  • فشار خانوادگی
  • مشکلات خانوادگی
  • مشکلات با دوستان و روابط اجتماعی
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفت توسط همکلاسی‌ها
  • نگرانی‌های ظاهری
  • نوجوانان دارای ناتوانی در یادگیری نیز ممکن است از انجام کارهای مدرسه چشم پوشی کنند.

اختلال در یادگیری

ناتوانی در یادگیری به شرایطی گفته می شود که در به دست آوردن مهارت هایی مثل خواندن یا نوشتن تداخل ایجاد کند.این اختلالات می‌توانند مانع تمرکز و یا پردازش و به خاطر سپردن اطلاعات شوند.
تشخیص زودهنگام این اختلالات به کمک استراتژی‌های آموزشی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا بر این دشواری ها غلبه کرده و راه و روش مختص خودشان را برای یادگیری بهتر پیش بگیرند و از افت تحصیلی جلوگیری کنند.
بسیاری از این اختلالات تشخیص داده نمی‌شوند که باعث افسردگی و ناامیدی در دانش آموز شده و به اعتماد به نفس وی ضربه بزرگی خواهد زد.والدین باید به رفتارهای فرزندانشان توجه کنند و درصورت بروز مشکل از متخصص مربوطه کمک بگیرند تا در سنین پایین جلوی ضربه های روحی و... به فرزندشان را بگیرند.

شرایط خانوادگی

اگر خانواده دانش آموز با خشونت ، بیکاری ، مصرف الکل یا مواد مخدر توسط یکی از اعضای خانواده ، مشکل در قانون یا هر تجربه ناراحت کننده دیگری روبرو شده است ، تمرکز بر کار مدرسه دشوار است.بسیاری از این دانش آموزان ممکن از در کنترل خشم سرخوردگی خود در مدرسه دچار مشکل شوند.
برخی از دانش آموزانی در خانه تحت شرایطی قرار دارند که باعث می شود از خواهر و برادر خود مراقبت کنند، سرکار بروند یا از والدین بیمار یا معلول مراقبت کنند در نتیجه ادامه تحصیل برایشان تا حدی غیرممکن خواهد بود به افت تحصیلی خواهد انجامید. بسیاری از اوقات دانش آموزانی که با مشکلات طاقت فرسای خانوادگی یا شخصی روبرو هستند این مشکلات در خود ریخته و با کسی درباره آن حرف نمیزنند. در صورت آگاهی از مشکلات دانش آموزان ، مشاوران مدرسه می توانند از دانش آموز حمایت کرده و به پیشرفت وی کمک کنند.

دلایل دیگر افت تحصیلی دانش آموزان

فكری

مشكلات سازگاری فكری و هوشی در محیط مدرسه می تواند در دانش آموزانی كه دچار اختلالات یادگیری هستند و حتی دانش آموزان با استعداد، به دلیل عدم وجود پایه محكم در دوره های قبلی، رخ دهد.

انگیزشی

حتی اگر دانش آموزان درسشان را خوب یادبگیرند و مشکلی از نظر یادگیری نداشته باشند، عدم انگیزه ممکن است موجب عدم استفاده از این توانایی و اطلاعاتی باشد که در مدرسه یاد میگیرد.

تکنیک های مطالعه

بعضی از دانش آموزان در عادت کردن به برنامه مطالعاتی مشکل دارند یا نمی دانند چگونه مطالعه کنند تا نتیجه خوبی بگیرند.

سطح تقاضا

مهم است که هر کودک با توجه به توانایی ها و سطح بلوغ فکری خود رشد کند ، بدون اینکه آنها را تنبیه کنند یا دست کم بگیرند.

 

وظایف والدین در جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان

والدین با انجام کارهای زیر می توانند فرزندان خود را یاری کنند:

  • نشان دادن علاقه نسبت به فعالیت های درسی فرزندان
  • گوش دادن و درک نگرانی های فرزند خود درباره مشکلاتی که در مدرسه و یا از نظر آموزشی دارد
  • جدی گرفتن تغییرات ناگهانی در رفتار ، خوابیدن یا غذا خوردن
  • کمک به فرزندان در شناسایی نقاط قوت و مشخص کردن گزینه های شغلی که این نقاط قوت را در بر می گیرد

 

 

تگ‌ها:

افت تحصیلی دانش آموزان