مدیریت زمان مطالعه | هفت تکنیک‌ مدیریت زمان

توسط هیوا نقیبی

مدیریت زمان مطالعه | هفت تکنیک‌ مدیریت زمان

مدیریت زمان مطالعه و برنامه ریزی برای درس خواندن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که دانش آموزان و دانشجویان باید آن را یاد گرفته و به آن عمل کند.اگر فکر می‌کنید به درس هایتان نمی‌رسید یا وقت کم می آورید و همیشه سرتان شلوغ است، مدیریت زمان مطالعه تکنیک‌هایی دارد که یادگیری آن به شما کمک می کند تا استرس دقیقه نودی بودن و اضطراب تمام نکردن کتاب امتحانی را پشت سر بگذارید.

مدیریت زمان مطالعه

خیلی از دانش آموزان اول سال تحصیلی را با انتظارات بالا از خود شروع می کنند.انتظار دارند در تمام دروس مدرسه موفق باشند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که برنامه مطالعه خود را غیر واقع گرایانه تنظیم می کنند و در طول سال به مشکل بر می‌خورند و از درس خواندن و مطالعه دلسرد می شوند.

>> باید یک نکته ساده را در نظر داشته باشید؛ در طول یک سال، ساعت‌های محدودی در هر روز و روزهای مشخصی در هر هفته و در هر ترم نیز هفته های معینی وجود دارد و اگر به این موضوع بسیار ساده توجه نکنید، انتظاراتی ایده‌آل گرایانه از خود خواهید داشت که عملا هیچ وقت به انجام نخواهند رسید. <<

شما باید با دقت هر هفته و هر ترم را برنامه ریزی کنید و اولویت های خود را مشخص کنید.تنها راه رسیدن به یک ثبات درسی و مطالعاتی دقت در برنامه ریزی و واقع بینی است.توانایی های خود را بسنجید، ساعت های مشخصی در روز را برای درس خواندن اختصاص دهید و استراحت، خوراک خوب و خواب کافی را نیز فراموش نکنید!
در این مقاله 7 تکنیک مدیریت زمان مطالعه را برای یادگیری بهتر شما آورده ایم.

چرا مدیریت زمان برای دانش آموزان مهم است؟

مهارت مدیریت زمان مطالعه به دانش آموز کمک می‌کند تا وظایفش را براساس اولویت طبقه بندی کند تا بتواند مشق‌ها و کارهای مدرسه را سر موقع تحویل بدهد.
مدیریت زمان باعث می‌شود دانش آموز اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و منظم شده و کارهایش را با کیفیت بالاتری انجام دهد.

7 تکنیک مدیریت زمان مطالعه

 

هفت تکنیک مدیریت زمان مطالعه

 

شماره برنامه ریزی دانش آموزان 1 تکنیک اول مدیریت زمان مطالعه : تقویم درسی

برنامه ریزی ترمی

قبل از شروع نیمه اول مدرسه، یک تقویم مطالعاتی برای کل ترم درست کنید.می‌تونید از برنامه های مجازی مختلف یا کاغذ استفاده کنید.در دنیای امروز برنامه یا app های زیادی برای برنامه ریزی کردن وجود دارد که می تواند شما را به رسیدن به برنامه ای منظم و دقیق کمک کند.

در برنامه ریزی درسی ترمی نکات زیر را در نظر بگیرید :

  1. تکالیف و زمان تحویل آن ها
  2. آزمون ها و امتحانات و زمان برگزاری آن ها
  3. فعالیت های مدرسه
  4. فعالیت های خارج مدرسه

 

در این لینک برنامه های غیر ایرانی مخصوص برنامه ریزی را مشاهده کنید :

لینک اپ های برنامه‌ریزی

در این لینک برنامه های ایرانی مخصوص برنامه ریزی را مشاهده کنید :

لینک اپ های برنامه‌ریزی ایرانی

 

برنامه ریزی هفتگی

برنامه هفتگی شما باید از اول هفته شروع شود. هر جمعه برنامه هفته آینده خود را بنویسید و نکات زیر را در برنامه ریزی هفتگی خود رعایت کنید:

  1. هر کلاسی که در هفته دارید را بنویسید.
  2. به تقویم ترمی نگاه کنید و مواردی که باید در برنامه ریزی هفتگی اضافه شود یا در آن هفته اتفاق می افتد ، یادداشت کنید (به عنوان مثال تکالیف ، آزمون ها ، رویدادها و غیره).
  3. تمام یادداشت های کلاس و برنامه خود را از هفته قبل مرور کنید تا ببینید آیا برای اضافه کردن به هفته پیش رو وجود دارد یا خیر.
  4. فعالیت های خارج از مدرسه و فوق برنامه‌ای که در هفته‌ی پیش‌رو در آن شرکت میکنید، بنویسید.
  5. روز و ساعت هر تکلیف ، جلسه مطالعه ، گروه کاری یا پروژه ای را که در طول هفته انجام می دهید را یادداشت کنید. این موارد ممکن است در عصر ، بعد از مدرسه یا در طول زمان مدرسه اتفاق بیفتد.

برنامه ریزی روزانه

هر شب ، یک برنامه روزانه برای روز بعدی آماده کنید.
در کنار هر مورد مربعی خالی بگذارید تا درصورت انجام، آن را تیک بزنید. برای تهیه برنامه روزانه خود موارد زیر را انجام دهید:

  1. برنامه هفتگی خود را نگاه کنید، وظایفی که باید در آن روز انجام دهید را یادداشت کنید.
  2. از برنامه روزانه قبلی خود مواردی که کامل نشده را یادداشت کنید.
  3. برنامه روزانه خود را برای روز جاری بررسی کنید تا ببینید آیا فعالیت های دیگری در مدرسه وجود دارد که باید برای روز بعد آنها را اضافه کنید.
  4. فعالیت های دیگری را که باید در برنامه روز آینده شما گنجانده شود ، از برنامه هفتگی خود وارد کنید.

 

شماره برنامه ریزی اولویت بندی دانش آموزان 2تکنیک دوم مدیریت زمان مطالعه : اولویت بندی تکالیف

هر چه سال تحصیلی جلوتر می رود، متوجه می‌شوید که برای انجام تمام کارها نمی‌توان وقت گذاشت.بنابراین نیاز دارید تا وظایفتان را دسته بندی کنید و براساس الویت به آن ها عمل کنید.مطالعه خودتان را با سخت ترین و بدقلق ترین درس شروع کنید تا هم از استرس خواندن یا نخواندن درس غیرموردعلاقه یا سختتان کم کنید و هم برنامه را به خوبی تکمیل کنید.خواندن سختترین موضوعات در اولویت اول باعث میشه با انرژی بیشتری مطالعه کنید و با کیفیت تر درستان را مطالعه کنید.

شماره برنامه ریزی زمان مطالعه 3تکنیک سوم مدیریت زمان مطالعه : محل مخصوص مطالعه

برای خودتان فضای خاصی را متناسب با خلق و خویتان در نظر بگیرید.خیلی از دانش آموزان زمان زیادی را صرف پیدا کردن جای مناسب برای درس خواندن می‌کنند.از قبل مکانی را برای درس خواندتان انتخاب کنید، جایی که هم حواستان پرت نشود و هم از تمرکز کافی بهره ببرید.

شماره 4تکنیک چهارم مدیریت زمان مطالعه : بلوک‌های مطالعاتی

دانش آموزان علاوه بر مکان مناسب برای درس خواندن، نیاز به یک بازه‌ی زمانی یا به اصطلاح بلوک‌های مطالعاتی دارند.باز هایی حدود 40 تا 50 دقیقه بلوک‌های ایده‌آلی برای تمرکز بر مبحث مطالعاتی هستند اما می توانید براساس توانایی‌هایتان این بازه ها را تغییر دهید.در بین این زمان ها حدود 10 تا 15 دقیقه نیز برای استراحت و یا مصرف یک میان وعده سالم وقت بگذارید.

شماره برنامه ریزی فعالیت های بعد از مدرسه 5تکنیک پنجم مدیریت زمان مطالعه : فعالیت‌های بعد از مدرسه

یکی از سخت ترین و در عین حال مهمترین عناصر مدیریت زمان موثر اولویت دادن به تکالیف مدرسه است.کارهای مدرسه خود را در اسرع وقت به پایان برسانید. و فعالیت هایی که از اهمیت کمتری برخورداند را به تعویق بیندازید.
با انجام دادن فعالیت های مدرسه در زمان مناسب، امکان پرداختن به فعالیت های سرگرم کننده بدون استرس و اضطراب کارهای مدرسه را خواهید داشت.

شماره 6تکنیک ششم مدیریت زمان مطالعه : انعطاف پذیری

انعطاف پذیر باشید! بله. ما قطعا نمی توانیم برای همه چیز برنامه ریزی کنیم و به تمام آن ها برسیم.زندگی پر از اتفاقات مختلف است که نمی‌توان پیش بینی کرد.بنابراین این نکته را در نظر بگیرید و بر این اساس برنامه ریزی کنید. اگر روزی بر اساس اتفاقی، به برنامه مطالعاتی خود نرسیدید، دلسرد نشید و با خودتان مهربان باشید، اما به خاطر داشته باشید که باید در اسرع وقت به برنامه عقب افتاده رسیدگی کنید.

شماره 7تکنیک هفتم مدیریت زمان مطالعه : خواب ، غذا و ورزش

احتمالا هزاران بار از خانواده یا اطرافیان شنیده اید که باید غذای مقوی بخورید تا بتوانید به خوبی درس هایتان را یادبگیرید!
متاسفانه یا خوشبختانه باید بگوییم، بی راه نمی گویند. بله! ما هم دوباره گوشزد میکنیم.

نکتهخوب بخوابید، خوب بخورید و حتما ورزش کنید!

اگر در اوج نباشید ، قادر به تمرکز نخواهید بود و همچنین انرژی کافی برای رسیدگی به تکالیفتان نخواهید داشت. حتی یک ساعت زودتر به خواب رفتن روی بهبود عملکرد شما تاثیرگذار است!

 

تگ‌ها:

مدیریت زمان مطالعه